Nooran kuulumisia Formula Kite -sarjasta

Leijasurffaus.fi sai tuoreeltaan kuulumisia Nooralta Formula Kite-luokan MM-kisojen jälkeen. Pidemmittä puheitta suoraan asiaan. Alla olevalta YouTube kanavalta voit katsella tarkemmin miltä meno kisoissa näyttää.

Noora Ruskola – Formula Kite FIN

Millanen henki siellä on kilpailijoiden kesken? Kisat on aina kisat ja siellä ajetaan muita vastaan, mutta miten itse kisojen ulkopuolella, ootteko minkä verran tekemisissä?

Kilpailijoiden kesken on tosi hyvä yhteishenki. Tietysti kilpailullisuus näkyy ja muuttuu koko ajan sitä lähemmäs olympialaisia me mennään. Mutta yleisesti kilpailun ulkopuolella kaikki on todella mukavia ja avuliaita.

On yleistä mennä syömään isolla porukalla illallista eri maalaisten kanssa. Erityisesti näkyi yhteishenki esim. MM-kilpailuiden lopussa, kun menimme kaikki juhlimaan kilpailukauden loppua. Kaikki eri ikäiset yhdessä viettämässä aikaa. Myös rannassa on tapana olla kavereita ja perheet apuna “caddy” roolissa ja myös heidän kesken on hyvä henki ja tsemppi.

Ketkä on tällä hetkellä sun pahimmat kilpakumppanit?

Tähän kysymykseen on yllättävän vaikea vastata. Olen saavuttanut tason, jolloin olen reilusti aloittelijoiden edellä mutta vähän kokeneempien takana. Ei ole ketään, kuka on juuri mun tasolla naisissa. Pyrin treenaamaan parempien kanssa jotta kehittyisin. 

Monille lukijoille toi pisteytys on aika sekava, kun koittaa lukea tota lähtöluetteloa.

Voisitko vähän avata mitä tossa luettelossa tarkoittaa seuraavat kohdat:

Q1-Q5 = Qualifying eli karsinta lähdöt 1-5. 
F1-F4 = Finaali lähdöt eli kaikki lähdöt jotka ajettiin silver fleetissä. 
Total = kaikki pisteet
Nett = pisteet kun on poisheittoja. Poisheittoja voi olla jopa 4 kappaletta riippuen miten monta lähtöä on ajettu. Poisheitto/discard otetaan pois huonoimmat tulokset. 

Klikkaa kuva suuremmaksi

Mitä GOLD ja SILVER Flight käytännössä tarkoittaa ja miten määräytyy se kummassa ajat?

Yleensä on 2-3 karsintapäivää. Kaikki ei mahdu ajamaan samassa ryhmässä, joten kaikki jaetaan ranking pisteiden mukaan kahteen tai kolmeen eri ryhmään, joka päivä ryhmät muuttuvat. Ryhmä = fleet/flight.

Karsintapäivien jälkeen 25 parhaimpaa menee kulta fleettiin ja loput silver fleettiin. Karsinnan jälkeen kulta ja silver fleetit ei enään muutu. Jos silverissä siitä ei enään pysty nousemaan, ajat kisojan pelkästään silver fleettiläisten kesken. Viimeisenä päivänä kaikki ajaa kisan viimeisen lähdön ryhmissään ja top 10 ajaa vielä finaalilähdöt itsekseen joka on sit eri konsepti.

Kiitos näistä, uskoisin että nyt monelle aukeaa kisojen pisteytys ja seuraaminen huomattavasti paremmin.

Avaa vähän kisaviikonlopun tunnelmia. Menikö kisat odotusten mukaisesti vai tuliko jotain ylläreitä matkan varrella. Ainakin naisten GOLD Flight puolella lauantaina oli ilmeisesti pientä muutosta heattien aikatauluissa. Ainakin sen vaikutelman sai kun seurasi kisoja livenä.

Ylläreitä tuli, olin täräyttänyt kylkiluuni treeneissä ennen EM-kisoja ja tämän takia en voinut ajaa sisään mun kisaleijoja. EM-kisoissa tuli ilmi pieniä ongelmia, jotka sit koituivat vielä suurimmiksi ongelmiksi MM-kilpailuissa.

Eri olosuhteet vaativat joskus enemmän suorituskykyä leijasta ja etenkin puuskikkaassa tuulessa ja vaikeassa aallokossa. Näin huomasin vasta MM-kilpailuissa viikonlopun aikana, että leijani ei toimi niin kun pitää monen säädön ja trimmauksen jälkeen. Tämä aiheutti esim. sen, että viimeisen kilpailun viimeisellä päivällä en yksinkertaisesti pystynyt ajamaan rataa ongelmitta, kilpailukyky oli nolla. Tällaista tuli vastaan ja pari muuta juttua. Harmi mutta välillä on vaikea ennakoida vaikka kovasti sitä yrittääkin.

Myös olosuhteet voivat olla mitä ihmeempiä ja niistä vaan pitää selviytyä mahdollisimman helpolla, vaikka olisikin mikä tahansa myrsky. Olin itse esim tässä kyseisessä myrskyssä  https://www.instagram.com/reel/CkA2h82ASwq/?igshid=YmMyMTA2M2Y= 
pysyin rauhallisena ja yritin välttää välinerikkoa. Onneksi minulle ei tapahtunut mitään ja pystyin samana päivänä vielä kilpailla muistaakseni kolme osakilpailua. Tavallaan kaikkeen pitää olla valmis.

Kerro vähän miten valmistaudut kisaan ja mitä kulkee mielessä just ennen starttia?

Ennen starttia varmistan, että tiedän ajolinjat, tunnen rata-alueen mahdollisimman hyvin (ajamalla sitä ylös ja alas) ja olen luonut hyvän strategian. Plan A ja B. Sitten vaan toteuttamaan sitä. Valitsen starttipaikan strategiasuunnitelman mukaan, jotta se tukisi sitä. Esim. jos haluan olla eka vasemmalla minun on lähdettävä vasemmalta puolelta lähtölinjaa. Mutta tiedostan, että jos tämä jostain syystä ei onnistu niin minun on vaikea päästä sieltä vasemmalta puolelta pois, koska joudun väistämään kaikkia oikealta tulevia jne.

Minkä mukaan valitset ajolinjat kisan aikana? Välillä näkee hyvinkin erilaisia strategioita kun kisoja katsoo livenä.

Ajolinjat valitsen sen mukaan mitä tiedän, että kykenen toteuttamaan ja on mahdollisimman optimaalinen olosuhteiden kannalta, esim. jos oikealla tuulee paremmin, niin pyrin menemään sinne heti lähdön jälkeen.

Kuinka raskas tollanen lähtö on fyysisesti ajaa? Kisan aikana ajetaan kuitenkin pari lähtöä. Onko jalat tai selkä hapoilla lähdön jälkeen?

Fyysinen siinä hetkessä mutta nopeasti palautuu. Tosin päivän aikana tulee ajettua noin 3-4, jolloin sen kyl tuntee päivän päätteeksi. Kilpailun edettyä pari päivää sen fyysisyyden tuntee kyl jaloissa ihan kilpailun aikana, eli saa puskee ihan tietoisesti.

Yleensä jalat hapoilla ja joskus selkä, riippuen leijan koosta ja ajoasennosta.

Kisoissa tulee jonkin verran protesteja, kuinka paljon nää yleensä vaikuttaa lopputuloksiin?

Protesteja tulee paljon ja kyl ne vaikuttaa aika paljonkin tuloksiin. Helposti voi tippua pari sijoitusta tai jopa enemmän tuloksissa, riippuen montako ulosheittoa on. Yksi protesti ei vaikuta niinkään paljon, mutta enemmän voi olla ongelma.

Miten sun kausi jatkuu tästä eteenpäin?

Seuraavaksi alkaa talvi treeni. Kilpailukausi on ohi ja seuraava kilpailu on Palma de Mallorcalla Maaliskuun lopussa. Tämä on parasta aikaa kehittyä fyysisesti sekä taidollisesti, kerätä niitä tärkeitä tunteja vesillä ja kokeilla uusia välineitä.

Aion keskittyä edellämainittuihin asioihin rauhallisessa paikassa, kuten Fuerteventura, missä hyvää treeniseuraa ja hyvät puitteet. Matkustelu paikasta toiseen on antanut tosi paljon, mutta vie myös voimia. Yhdessä paikassa pysyminen on talven teema. 

Kiitos Noora haastattelusta ja Suomen viemisestä kitemaailman kartalle.
Me täällä Leijasurffaus.fi “uutistoimituksessa” jäädään seuraamaan sun matkaa kohti 2024 Olympialaisia ja pyritään pitämään myös muut lajin harrastajat ajan tasalla.

YAY - MITÄ MIELTÄ OLIT JUTUSTA
Lisää luettavaa
Ensimmäiset hypyt kansikuva
Tietoa lajista

Ensimmäiset hypyt – mitä ja miten?

Lentäminen – tuo ihmisen ikuinen unelma – on askeleen lähempänä todellisuutta, kun alat harrastaa leijasurffausta. Mutta mitä sinun tulee osata ennen kuin alat harjoittelemaan hyppyjä, mitä sinun tulee harjoitella ja miten on turvallisinta aloittaa hyppyharjoittelu?

LUE LISÄÄ »
Testissä

Testissä – ION Mitten Lobster 4/3

Syystuulet ja leijasurffaus – mikä mahtava yhdistelmä. Mutta, kylmillä keleillä alkaa ukko tai akka palelemaan jossain vaiheessa. Nyt testivuorossa Lobster-malliset hanskat, joista olen kuullut paljon hyvää. Lue puolueeton testi

LUE LISÄÄ »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Koukussa tuuleen

Tilaamalla uutiskirjeemme olet aina etujoukoissa kun tiedotamme uutuksistamme, vaihdokeistamme sekä muista mielenkiintoisista lajiin liittyvistä asioista ja tulevista tarjouksista uutiskirjeen tilaajille…

Avaa chatti
1
Tarvitsetko apua? Laita viesti.
Moikka,

Koukussa tuuleen, vai vasta aloittelemassa harrastusta? Autan mielelläni kaikessa lajiin liittyvässä.